Sylwetki Pedagogów 2019
prof. dr hab. Anna Jeremus-Lewandowska
SOPRAN KOLORATUROWY
Absolwentka Akademii Muzycznej w Łodzi. Debiutowała partią Rozyny w operze G.Rossiniego Cyrulik sewilski na scenie Państwowej Opery w Bydgoszczy.
Przez wiele lat była na stałe związana z Teatrem Wielkim w Łodzi. W tym czasie występowała w kilkudziesięciu premierowych przedstawieniach, jak również na scenach teatrów w Niemczech, Holandii, Hiszpanii, Portugalii, Francji, Austrii odbywając tournées artystyczne.
Współpracowała z Warszawską Operą Kameralną, Operetką Warszawską, Polską Operą Kameralną.
W swoim repertuarze ma ponad trzydzieści ról operowych, operetkowych oraz partie z repertuaru oratoryjnego min: V. Bellini – Purytanie – Elvira, G. Donizetti – Don Pasquale – Norina, Napój miłosny – Adina, E. Humperdinck – Jaś i Małgosia – Małgosia, S. Moniuszko – Straszny Dwór – Hanna, Hrabina – Ewa, W.A. Mozart – Czarodziejski flet – Królowa Nocy, Uprowadzenie z Seraju – Konstancja, Don Juan – Zerlina, Wesele Figara – Zuzanna, Dyrektor teatru – Madame Herz, G.B. Pergolesi – Służąca panią – Serpina, G. Puccini – Cyganeria – Musette, G. Rossini – Cyrulik sewilski – Rozyna, J. Stefani – Krakowiacy i Górale – Basia, G. Verdi – Traviata – Violetta, Bal maskowy – Oskar, Rigoletto – Gilda oraz E. Kalman – Księżniczka czardasza – Anastazja, K. Millöcker – Student żebrak – Laura, J. Strauss – Baron cygański – Arsena, J. Strauss – Zemsta nietoperza – Adela, a także J.S. Bach – Pasja wg. Św. Mateusza, J. Haydn – Stworzenie świata, C. Orff – Carmina Burana.
Od 2007 roku prowadzi co miesięczne spotkania z ludźmi kultury i sztuki w ramach „Czwartkowego Forum Kultury Politechniki Łódzkiej”
Prowadzi czynną działalność koncertową w kraju i za granicą.Specjalizuje się w prowadzeniu głosów sopranowych, w szczególności sopranów koloraturowych.
W 2011 otrzymała Honorową Nagrodę Prezydenta Miasta Kutna w dowód uznania za szczególne zasługi w zakresie promocji Kutna poprzez wieloletnią działalność artystyczną.
W 2014 roku otrzymała medal „Pro publico bono” im. Sabiny Nowickiej – za wybitne dokonania dla kultury polskiej i miasta Łodzi, przyznany przez Towarzystwo Przyjaciół Łodzi.
W 2014 roku została odznaczona Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, od 2010 roku pracuje jako profesor Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu. Postanowieniem Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego z dnia 18 kwietnia 2013 r. otrzymała tytuł profesora sztuk muzycznych.
W 2017 odznaczona medalem „Zasłużony dla Powiatu Kutnowskiego”, nadanym uchwałą Rady Powiatu w Kutnie i Zarządu Powiatu w Kutnie – za wieloletnią działalność artystyczną i wybitne osiągnięcia w dziedzinie rozwoju kultury, popularyzację wiedzy o Powiecie oraz wkład w rozwój i promocję Powiatu Kutnowskiego w sferze życia społecznego, nauki i kultury.
W 2018 odznaczona Srebrnym Krzyżem Zasługi, nadanym przez Prezydenta RP.
Maciej Figas
dyrygent, dyrektor opery nova w bydgoszczy
Maciej Figas ma w swoim dorobku fonograficznym nagranie z zespołem Opery Nova opery Stanisława Moniuszki „Straszny dwór”, dokonane pod jego dyrekcją w 1994 r. oraz rejestrację opery „Manru” Ignacego Jana Paderewskiego , zrealizowaną po raz pierwszy w historii fonografii w technice DVD i nagrodzoną w 2013 r. „Złotym Orfeuszem” – nagrodą przyznaną przez l’Académie du Disque Lyrique w Paryżu oraz DVD z operą Antonina Dworzaka „Rusałka”, wydaną z okazji 60.sezonu artystycznego bydgoskiej sceny operowej.W swoim repertuarze posiada szereg przedstawień operowych, baletowych, operetkowych, musicale i dzieła kantatowo-oratoryjne. Sprawował kierownictwo muzyczne m.in. Carmen Bizeta, Nabucco, Traviaty , Rigoletta Verdiego, Turandot,Toski, Madamy Butterfly Pucciniego, Mefistofelesa Boita, Manru Paderewskiego , Rusałki Dvořàka ,Wesołej wdówki i Krainy uśmiechu Lehára, Zemsty nietoperza i Barona cygańskiego Straussa, Hrabiny Maricy Kálmána ,My Fair Lady Loewego-Lernera, Dziadka do orzechów Piotra Czajkowskiego.
Ukończył Wydział Wychowania Muzycznego i Rytmiki Akademii Muzycznej w Gdańsku oraz Wydział Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Poznaniu (kierunek studiów dyrygentura) w klasie prof. Witolda Krzemieńskiego. Przez dwa lata był także studentem Wydziału Wokalno-Aktorskiego gdańskiej uczelni. Pracę zawodową rozpoczął w styczniu 1988 r. w Operze Nova w Bydgoszczy , najpierw jako asystent dyrygenta, później dyrygent, a od kwietnia 1991 r. jako jej dyrektor artystyczny. W tym samym roku ukończył Podyplomowe Studium Marketingu w sferze kultury i sztuki Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. W listopadzie 1992 r. powołany został na stanowisko dyrektora Opery Nova, które piastuje do dziś. Wielokrotnie gościł na scenach muzycznych Niemiec, Holandii i Luksemburga, prowadząc wiele spektakli i koncertów, uczestniczył w Letnim Festiwalu Operowym w Xanten, w ramach którego prowadził m.in. Galowy Koncert z udziałem słynnego tenora wagnerowskiego René Kollo. Inicjator corocznego (od 1994 r.) Bydgoskiego Festiwalu Operowego, którego 24.dotychczasowe edycje były znakomitą formą promocji sztuki operowej i animacji życia kulturalnego miasta.
Dwukrotnie otrzymał ,przyznawaną przez lokalne media, nagrodę „Bydgoszczanina Roku” oraz – jako pierwszy – nagrodę „Ambasador regionu” w 2007 r. W 2012 r. uhonorowany Srebrnym Medalem Zasłużony Kulturze „Gloria Artis” i – w 2013 r.- Złotym Krzyżem Zasługi za działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania kultury .
prof. zw. dr hab. Bożena HARASIMOWICZ
sopran, AM Gdańsk
Bożena Harasimowicz studia wokalne ukończyła z wyróżnieniem w gdańskiej Akademii Muzycznej (1989) w klasie śpiewu prof. Zofii Janukowicz-Pobłockiej.
Nagrodzona Medalem Prezydenta Miasta Gdańska w dowód uznania za szczególne osiągnięcia w dziedzinie kultury (2005) i Srebrnym Krzyżem Zasługi Prezydenta RP – Bronisława Komorowskiego (2011). W lipcu 2012 roku otrzymała tytuł profesora sztuk muzycznych.
Jest laureatką wielu międzynarodowych konkursów wokalnych, m.in.: Antonina Dworzaka w Karlovych Varach, Ady Sari w Nowym Sączu, Międzynarodowego Konkursu im. J.S. Bacha w Lipsku, ARD w Monachium, Ferruccio Tagliavini w Austrii, Mirjam Hellin w Helsinkach.
Występowała w kraju za granicą z wieloma znanymi dyrygentami: Kazimierz Kord, Antoni Wit, Krzysztof Penderecki, Jacek Kasprzyk, Gabriel Chmura, Jerzy Salwarowski, Tadeusz Wojciechowski, Jerzy Semkow, Tomasz Bugaj, Mirosław Jacek Błaszczyk, Jerzy Maksymiuk, Jerzy Swoboda, Wojciech Rajski, Marek Pijarowski, Bogusław Madey, Zygmunt Rychert, Karol Stryja, Stefan Stuligrosz, Marcin Nałęcz – Niesiołowski,Łukasz Borowicz, Michał Dworzyński, Paweł Przytocki, Jose Maria Florencio, Michał Klauza, Michał Nesterowicz, Czesław Grabowski, Kai Bumann, Gilbert Levine, Rolf Beck, Uroz Lajovič, Daniel Raiskin, Stanislav Macura, Saulius Sondeckis, Joshard Daus, Helmuth Rilling, Rudolf Tiersch, Simka Heled, Roland Bader, Knud Vad, Jacques Pesi, Urlich Grosser, Philippe de Chalendar, Volker Schmidt – Gartenbach, Massimiliano Caldi, Didier Talpain, Stanley Sperber ,Taivo Niitvagi i wielu innych.
Koncertowała w Polsce: Filharmonia Narodowa, Filharmonia Krakowska, Filharmonia Śląska, Filharmonia Poznańska, Filharmonia Pomorska, Wrocławska, Dolnośląska, Szczecińska, Bałtycka, Świętokrzyska, Częstochowska, Lubelska, Rzeszowska, NOSPR, Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Warszawie, Sinfonia Varsovia oraz na świecie, w takich miejscach jak np.:Filharmonia Berlińska, Filharmonia Monachijska, Kilońska, Filharmonia w Wilnie, we Lwowie, w Kijowie, w Belgradzie, w Lubljanie, Teatro Real w Madrycie, Filharmonia w Tallinie, Filharmonia Morawska w Olomoucu, Chicago Symphony Orchestra, St. Jakob Orchestra w Nowym Jorku, wykonując głównie repertuar oratoryjno-kantatowy oraz wielkie dzieła wokalno-instrumentalne od baroku po współczesność.
Brała udział w wielu ważnych festiwalach: Wratislavia Cantans, Festiwal Ludwiga van Beethovena, Festiwal w Łańcucie, Gaude Mater, Festival Pablo Casalsa (San Juan), Modern Wien Festival we Wiedniu, Bejing Music Festival w Pekinie, Festiwalu Schleswig-Holstein, Rheingau Musikfest, Greifswalder Bachwochen.
Bożena Harasimowicz ma w swym repertuarze wszystkie najważniejsze dzieła wokalno-instrumentalne od baroku po współczesność, kilka partii operowych oraz pieśni ze światowego repertuaru, co czyni ją wyjątkowo wszechstronną śpiewaczką.
Dokonała wielu nagrań płytowych i DVD, w tym prawykonań muzyki współczesnej, jak np.: Europejska Premiera Siedem Bram Jerozolimy Krzysztofa Pendereckiego, Gesang am Brunnen, O’maggio del Aquilla Juliusz Łuciuka, Litania do św. Klemensa Pawła Łukaszewskiego, Te Deum Leszka Możdżera i wielu innych. Nagrała około 55 pieśni do Archiwum Polskiego Radia z pianistką Ewą Pobłocką oraz Krystyną Pyszkowską (Chopin, Niewiadomski, Wiłkomirski, Lutosławski, Schubert, Mendelssohn, Wolf, Strauss) oraz w Radio Gdańsk z Olgą Niecziporenko (Chopin, Schumann, Liszt, Mendelssohn).
W latach 2000-2008 współpracowała z Teatrem Wielkim Operą Narodową w Warszawie (Mozart – Don Giovanni, Czarodziejski flet, G. Puccini – La rondine, G. Verdi – Don Carlos), a w latach 2008-2012 z Operą Bałtycką w Gdańsku (Mozart – Don Giovanni i Czajkowski – Eugeniusz Oniegin).
Od 2009 roku prowadzi własną agencję artystyczną Impressio Art Management. Jest Dyrektorem Letniej Akademii Śpiewu oraz Festiwalu – Sopockie Dni Sztuki Wokalnej. Na co dzień pracuje w Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku na stanowisku profesora nadzwyczajnego na Wydziale Wokalno-Aktorskim.
Bożena Harasimowicz często zapraszana jest do jury ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów wokalnych (im. Ady Sari w Nowym Sączu, im. J.S. Bacha w Greifswaldzie, 2011, im. Marii Stankowej w Olsztynie, Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego Impressio Art w Sopocie.
mgr Kinga Książczyk
PIANISTKA
Działalność artystyczna /naukowa najważniejsze koncerty,publikacje,płyty,kompozycje.
Absolwentka Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, gdzie uzyskała dyplom z wyróżnieniem w klasie fortepianu prof. M. Pabicha (2015). Prowadzi ożywioną działalność artystyczną w kraju i za granicą. Koncertowała jako solistka recitali, koncertów kameralnych i koncertów symfonicznych w Polsce , na Węgrzech, Irlandii. Współpracowała z wieloma dyrygentami, m.in. Agnieszką Duczmal, Przemysławem Pałką.
Odznaczenia, nagrody, wyróżnienia
Laureatka wielu konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych:
– wyróżnienie na V Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Narvie, Estonia (2004),
– II nagroda na IX Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Antoninie (2005),
– I nagroda na XIII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Szafarni (2005),
– III nagroda na V Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym w Krakowie (2006),
– IV nagroda oraz nagroda specjalna najlepsze wykonanie Wariacji b-moll op. 3 Karola Szymanowskiego na I Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym im. Karola Szymanowskiego w Warszawie (2007),
– III nagroda na III Międzynarodowym Chopinowskim Konkursie Pianistycznym w Budapeszcie oraz nagroda specjalna przewodniczącego jury prof. Jana Jańskiego (2008),
– nagroda specjalna na II Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym „Halina Czerny-Stefańska in memoriam” w Poznaniu (2011),
– I nagroda na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym Anemos w Rzymie, Włochy (2012),
– laureatka 46. Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku (2012),
– nagroda pozaregulaminowa na III Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym „Halina Czerny-Stefańska in memoriam” w Poznaniu (2014),
– I nagroda na XV Festiwalu „Music without limits” w Druskiennikach, Litwa (2015).
Stypendystka Prezydenta Miasta Poznania, Women Buisness Club i Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci.
dr Konrad Książczyk
PIANISTA
Urodzony 11 listopada 1988 roku w Poznaniu. Zadebiutował w 2006 roku z Orkiestrą Filharmonii Szczecińskiej pod batutą Pawła Osuchowskiego ( W. A. Mozart – Koncert d-moll KV 466 ). Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu w klasie fortepianu prof. Alicji Kledzik.
Laureat XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Neapolu ( II nagroda ) oraz
XV Festiwalu „Music without limits” na Litwie (wyróżnienie). Czynny uczestnik festiwali, kursów, konsultacji m.in. Festiwalu Chopin w Wielkopolsce, Międzynarodowych Kursów Mistrzowskich w Dusznikach Zdroju, Triduum Lisztowskiego w Poznaniu, Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Poznaniu, Festiwalu Opera Know How, Festiwalu Muzycznego w Kutnie.
Brał udział w warsztatach i konsultacjach podczas których współpracował m.in.
z prof. Włodzimierzem Obidowiczem, prof. Grzegorzem Kurzyńskim, prof. Andrzej Tatarskim, prof. Waldemarem Wojtalem, prof. Nelly Ben Or prof. Marią Szraiber, prof. Anną Organiszczak, prof. Martinem Hughesem, prof. Bruno Canino Lukasem Michelem .
Stypendysta Prezydenta Miasta Stargardu Szczecińskiego w latach 2012 i 2013 oraz Rektora Akademii Muzycznej w Poznaniu za rok 2013.
Od 2011 roku pianista Teatru Nowego im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu. Wielokrotnie wyróżniany jako akompaniator.