Sylwetki Pedagogów 2018

 

prof. dr hab. Anna Jeremus-Lewandowska

SOPRAN KOLORATUROWY

Absolwentka Akademii Muzycznej w Łodzi. Debiutowała partią Rozyny w operze G.Rossiniego Cyrulik sewilski na scenie Państwowej Opery w Bydgoszczy.

Przez wiele lat była na stałe związana z Teatrem Wielkim w Łodzi. W tym czasie występowała w kilkudziesięciu premierowych przedstawieniach, jak również na scenach teatrów w Niemczech, Holandii, Hiszpanii, Portugalii, Francji, Austrii odbywając tournées artystyczne.

Współpracowała z Warszawską Operą Kameralną, Operetką Warszawską, Polską Operą Kameralną.

W swoim repertuarze ma ponad trzydzieści ról operowych, operetkowych oraz partie z repertuaru oratoryjnego min: V. Bellini – Purytanie – Elvira, G. Donizetti – Don Pasquale – Norina, Napój miłosny – Adina, E. Humperdinck – Jaś i Małgosia – Małgosia, S. Moniuszko – Straszny Dwór – Hanna, Hrabina – Ewa, W.A. Mozart – Czarodziejski flet – Królowa Nocy, Uprowadzenie z Seraju – Konstancja, Don Juan – Zerlina, Wesele Figara – Zuzanna, Dyrektor teatru – Madame Herz, G.B. Pergolesi – Służąca panią – Serpina, G. Puccini – Cyganeria – Musette, G. Rossini – Cyrulik sewilski – Rozyna, J. Stefani – Krakowiacy i Górale – Basia, G. Verdi – Traviata – Violetta, Bal maskowy – Oskar, Rigoletto – Gilda oraz E. Kalman – Księżniczka czardasza – Anastazja, K. Millöcker – Student żebrak – Laura, J. Strauss – Baron cygański – Arsena, J. Strauss – Zemsta nietoperza – Adela, a także J.S. Bach – Pasja wg. Św. Mateusza, J. Haydn – Stworzenie świata, C. Orff – Carmina Burana.

Od 2007 roku prowadzi co miesięczne spotkania z ludźmi kultury i sztuki w ramach „Czwartkowego Forum Kultury Politechniki Łódzkiej”

Prowadzi czynną działalność koncertową w kraju i za granicą.Specjalizuje się w prowadzeniu głosów sopranowych, w szczególności sopranów koloraturowych.

W 2011 otrzymała Honorową Nagrodę Prezydenta Miasta Kutna w dowód uznania za szczególne zasługi w zakresie promocji Kutna poprzez wieloletnią działalność artystyczną.
W 2014 roku otrzymała medal „Pro publico bono” im. Sabiny Nowickiej – za wybitne dokonania dla kultury polskiej i miasta Łodzi, przyznany przez Towarzystwo Przyjaciół Łodzi.
W 2014 roku została odznaczona Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, od 2010 roku pracuje jako profesor Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu. Postanowieniem Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego z dnia 18 kwietnia 2013 r. otrzymała tytuł profesora sztuk muzycznych.
W 2017 odznaczona medalem „Zasłużony dla Powiatu Kutnowskiego”, nadanym uchwałą Rady Powiatu w Kutnie i Zarządu Powiatu w Kutnie – za wieloletnią działalność artystyczną i wybitne osiągnięcia w dziedzinie rozwoju kultury, popularyzację wiedzy o Powiecie oraz wkład w rozwój i promocję Powiatu Kutnowskiego w sferze życia społecznego, nauki i kultury


prof. dr Krzysztof Bednarek

TENOR

 Zdzisława Krzywickiego. Jest laureatem II Ogólnopolskiego Konkursu Śpiewaków
Operowych im. Adama Didura, gdzie otrzymał drugą nagrodę.
Karierę solistyczną rozpoczął w 1982 r. w Teatrze Muzycznym w Łodzi. Od 1984 r. był
solistą Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie. Następnie solista Teatru Roma i
ponownie od 1999 r. Teatru Wielkiego w Łodzi. Od 2008 r. solista Opery Krakowskiej.
Następnie od 2009 r. do 2012 .r ponownie został solistą w Teatrze Wielkim w Łodzi.
W 2012 roku minęło 30 lat pracy artystycznej. W tym też roku zakończył współpracę z
Teatrem Wielkim w Łodzi. Sceniczną karierę zakończył występem w Aidzie G. Verdiego w roli Radamesa w Omanie, gdzie wystąpił gościnnie wraz z TW-ON w Warszawie.

Odznaczony  Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” i Odznaką Zasłużony Działacz Kultury. W Łodzi za rolę Turiddu otrzymał Złotą Maskę za najlepszą kreację wokalno-aktorską w sezonie 2002–2003. Jego repertuar obejmuje kilkadziesiąt czołowych partii napisanych na głos tenorowy, w operach takich kompozytorów jak: Bizet, Czajkowski, Donizetti, Puccini i przede wszystkim
Verdi. Występował wielokrotnie za granicą – na scenach Europy i całego świata m.in. śpiewał partię Księcia w Rigoletto w Kammeroper w Wiedniu oraz partię Riccarda w Balu maskowym w Korei Południowej. W 1995 r. wziął udział Polskich Dniach Kultury w Osace (Japonia), gdzie wykonywał partię Jontka w Halce Moniuszki. Podczas tournée Teatru Wielkiego – Opery Narodowej po Japonii śpiewał partię Alfreda w Traviacie  G. Verdiego. Występował w partii
Radamesa w Operze Kairskiej i w przedstawieniach plenerowych pod Piramidami. W Hongkongu wraz z Operą Narodową występował w partii Otella w Otellu G. Verdiego. W roku 2011 zaśpiewał cykl przedstawień Damy Pikowej P. Czajkowskiego w Izraelskiej Operze w Tel-Avivie, gdzie wystąpił w roli Hermana. Od 2009 roku prowadzi klasę śpiewu w Akademii Muzycznej im. Kiejstuta i Grażyny Bacewiczów w Łodzi. W roku 2013 uzyskał tytuł doktora nauk muzycznych, a w 2017 tytuł profesora. W swojej trzydziestoletniej karierze artystycznej zaśpiewałem setki przedstawień i koncertów, dziesiątki ról operowych i operetkowych. W notce biograficznej siłą rzeczy znalazły się tylko te najistotniejsze i pozwalające ukazać w jak największym skrócie drogę artystyczną, która doprowadziła do decyzji aby zająć się pedagogiką śpiewu i przekazywać
swoje doświadczenia i umiejętności młodym adeptom sztuki wokalnej.


mgr Jolanta Bibel

mezzosopran

Artystka jest laureatką konkursów krajowych, gdzie zdobyła:
II nagrodę na IV Ogólnopolskim Przeglądzie Wokalistyki Studenckiej we Włocławku w 1979 r.
III nagrodę w II Ogólnopolskim Konkursie Wokalistyki Operowej im. Adama Didura w Bytomiu  w 1981 r.
III nagrodę w I Konkursie Śpiewaków Operowych im. Jana Kiepury w Krynicy w 1984 r.
i konkursów międzynarodowych, gdzie w 1989 roku na XIV Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Rio de Janeiro (Brazylia) otrzymała Grand Prix, a w Calltanisetta (Sycylia)
i Belvedere (Wiedeń) była finalistką, brała również udział w koncercie laureatów Grand Prix wszystkich międzynarodowych konkursów wokalnych pod dyrekcją Daniela Nazaretha w Monte Carlo w 1990 roku.
Artystka była częstym gościem w festiwalu w Kudowie Zdroju i Krynicy. Brała udział w festiwalach zagranicznych takich jak: Festiwal Wagnerowski w Bayreuth w 1981-82, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej w Berlinie w 1989 roku, gdzie śpiewała partię Rosy w „Diabłach z Louden” K. Pendereckiego, Międzynarodowy Festiwal w Ostrawie 1989.

Jolanta Bibel nagrała w Polskim Radiu w Łodzi cykl pieśni „Trzy fragmenty poematów Jana Kasprowicza” Op. 5 Karola Szymanowskiego z pianistą Rafałem Gzellą, oraz pieśni kompozytorów polskich i rosyjskich w Polskim Radiu w Warszawie z akompaniamentem Janusza Grzelązki.

W 1997 roku artystka występowała w Operze w Atenach, gdzie śpiewała partię Azuceny w „Trubadurze” G. Verdiego.

W Teatrze Wielkim w Łodzi była solistką do 1995 roku, a w sezonie 1995/1996 przeniosła się do Warszawy, gdzie otrzymała angaż solistki Opery Narodowej. W 1998 roku powróciła ponownie do Teatru Wielkiego w Łodzi. Występowała u boku takich gwiazd jak: Fedora Barbieri, Fiorenzza Cossotto, Ghena Dimitrova, Nicolai Gedda, Renato Bruson. 

W sezonie 2000/2001 Jolanta Bibel otrzymała Nadzwyczajną Złotą Maskę za wybitne kreacje wokalne i aktorskie, a w sezonie 2001/2002 została odznaczona Srebrnym Krzyżem Zasługi. W 2006r. otrzymała Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis. Artystka śpiewała w całej Europie, w Skandynawii, krajach Beneluxu, Francji, Hiszpanii, Portugalii, Korei Południowej, Brazylii i Martynice. Artystka współpracuje z większością teatrów i filharmonii w Polsce oraz bierze udział w wielu imprezach artystycznych tak w Polsce jak i za granicą.
Ma w swoim repertuarze wiele czołowych partii operowych, a także liczne pozycje z literatury oratoryjno-kantatowej.


mgr Zbigniew Macias

baryton

Ukończył łódzką Akademię Muzyczną, gdzie studiował śpiew pod kierunkiem prof. Z. Krzywickiego. Zadebiutował, jeszcze jako student, w Teatrze Muzycznym w Łodzi rolą Michała w Miłości cygańskiej F.  Lehára. Kolejne role w tym teatrze to: Poeta w Poemacie księżycowym H. Czyża, Tewje w Skrzypku na dachu J. Bocka (dwukrotnie), tytułowa w musicalu Zorba J. Kandera, Jowisz w Orfeuszu w piekle J. Offenbacha i Don Kichot w musicalu Człowiek z La Manchy M. Leigha (Złota Maska w 1998 roku).

Jest laureatem wielu konkursów muzycznych, m.in. Konkursu im. Jana Kiepury w Krynicy Zdroju, Międzynarodowego Konkursu Wokalnego w `s-Hertogenbosch w Holandii, Konkursu im. Marii Callas w Atenach. Był solistą Opery Śląskiej w Bytomiu, Teatru Wielkiego w Łodzi, Opery Wrocławskiej i Teatru Wielkiego w Poznaniu. Od 1992 roku jest solistą Opery Narodowej w Warszawie. Występował na prestiżowych festiwalach operowych: w Xanten (Niemcy), Bregenz (Austria), Carcassonne (Francja), Wexford (Irlandia), Beijing Music Festival (Chiny). Szefem artystycznym Teatru Muzycznego w Łodzi jest od roku 2006.

Ma w swoim repertuarze ponad czterdzieści partii operowych, które wykonywał na całym niemal świecie – w krajach europejskich, w Stanach Zjednoczonych, Azji i Afryce. Są to m.in. partie: Escamilla w Carmen G. Bizeta, Hrabiego de Sirieux w Fedorze U.Giordana, Alfia w Rycerskości wieśniaczej P. Mascagniego, Janusza w Halce i Miecznika w Strasznym dworze S. Moniuszki, Figara w Weselu Figara i tytułowa w Don Giovannim W.A. Mozarta, Apostoła Piotra w Quo vadis F. Nowowiejskiego, Sharplessa w Madame Butterfly i Scarpii w Tosce G. Pucciniego, Doktora Bartola w Cyruliku sewilskim G. Rossiniego, von Faninala w Kawalerze srebrnej róży i Jochanaana w Salome R. Straussa, Orestesa w Elektrze M. Theodorakisa (prapremiera), w operach G. Verdiego: Amonasra w Aidzie, Don Carlosa w Ernanim, Anckarströma (Renata) w Balu maskowym, Rodriga w Don Carlosie, partie tytułowe w operach Makbet, Nabucco i Rigoletto, Germonta w Traviacie,  a także tytułowa w Holendrze tułaczu oraz Amfortasa w Parsifalu R. Wagnera. Nagrywał z orkiestrami Polskiego Radia i Telewizji w Łodzi, w Krakowie i w Warszawie. Z zespołem Opery Narodowej w Warszawie wziął udział w nagraniach płytowych Halki i Strasznego dworu S. Moniuszki, z zespołem Teatru Wielkiego w Łodzi – Aidy G. Verdiego, a z zespołem warszawskiego Teatru Roma – musicalu Koty A. Lloyda Webbera, nagrał także cztery płyty solowe: Opera Arias, Taki piękny wieczór… (z utworami operetkowymi i musicalowymi), Kochałem panią… oraz Ballady żeglarskie.

Ma także bogaty repertuar koncertowy: śpiewa pieśni F. Schuberta, R. Schumanna, H. Wolfa, M. Ravela, P. Czajkowskiego i S. Rachmaninowa, a także oratoria i kantaty J.S. Bacha, J. Haydna, G. F. Haendla, J. Brahmsa i C. Orffa. Jest także reżyserem: w Nowym Teatrze w Słupsku wyreżyserował przedstawienie Skrzypka na dachu J. Bocka , a Teatrze Muzycznym w Łodzi – spektakle Krainy uśmiechu i Wesołej wdówki F. Lehára oraz Wondeful Town L. Bernsteina.
W 2003 roku otrzymał tytuł Zasłużony dla Miasta Łodzi. W 2005 roku został odznaczony Srebrnym Krzyżem Zasługi i medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis.


 

mgr Kinga Książczyk

PIANISTKA

Działalność artystyczna /naukowa najważniejsze koncerty,publikacje,płyty,kompozycje. 
Absolwentka Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, gdzie uzyskała dyplom z wyróżnieniem w klasie fortepianu prof. M. Pabicha (2015). Prowadzi ożywioną działalność artystyczną w kraju i za granicą. Koncertowała jako solistka recitali, koncertów kameralnych i koncertów symfonicznych w Polsce , na Węgrzech, Irlandii. Współpracowała z wieloma dyrygentami, m.in. Agnieszką Duczmal, Przemysławem Pałką.

Odznaczenia, nagrody, wyróżnienia
Laureatka wielu konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych:
– wyróżnienie na V Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Narvie, Estonia (2004),
– II nagroda na IX Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Antoninie (2005),
– I nagroda na XIII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Szafarni (2005),
– III nagroda na V Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym w Krakowie (2006),
– IV nagroda oraz nagroda specjalna najlepsze wykonanie Wariacji b-moll op. 3 Karola Szymanowskiego na I Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym im. Karola Szymanowskiego w Warszawie (2007),
– III nagroda na III Międzynarodowym Chopinowskim Konkursie Pianistycznym w Budapeszcie oraz nagroda specjalna przewodniczącego jury prof. Jana Jańskiego (2008),
– nagroda specjalna na II Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym „Halina Czerny-Stefańska in memoriam” w Poznaniu (2011),
– I nagroda na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym Anemos w Rzymie, Włochy (2012),
– laureatka 46. Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku (2012),
– nagroda pozaregulaminowa na III Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym „Halina Czerny-Stefańska in memoriam” w Poznaniu (2014),
– I nagroda na XV Festiwalu „Music without limits” w Druskiennikach, Litwa (2015).

Stypendystka Prezydenta Miasta Poznania, Women Buisness Club i Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci.


 

mgr Konrad Książczyk

PIANISTA

 

Urodzony 11 listopada 1988 roku w Poznaniu. Zadebiutował w 2006 roku z Orkiestrą Filharmonii Szczecińskiej pod batutą Pawła Osuchowskiego ( W. A. Mozart – Koncert d-moll KV 466 ). Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu w klasie fortepianu prof. Alicji Kledzik.

Laureat XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Neapolu ( II nagroda ) oraz 
XV Festiwalu „Music without limits” na Litwie ( wyróżnienie).  Czynny uczestnik festiwali, kursów, konsultacji m.in. Festiwalu Chopin w Wielkopolsce, Międzynarodowych Kursów Mistrzowskich 
w Dusznikach Zdroju, Triduum Lisztowskiego w Poznaniu, Festiwalu Ludwiga van Beethovena 
w Poznaniu, Festiwalu Opera Know How, Festiwalu Muzycznego w Kutnie.

Brał udział w warsztatach i konsultacjach podczas których współpracował m.in. 
z prof. Włodzimierzem Obidowiczem, prof. Grzegorzem Kurzyńskim, prof. Andrzej Tatarskim, prof. Waldemarem Wojtalem, prof. Nelly Ben Or prof. Marią Szraiber, prof. Anną Organiszczak, prof. Martinem Hughesem, prof. Bruno Canino Lukasem Michelem .

Stypendysta Prezydenta Miasta Stargardu Szczecińskiego w latach 2012 i 2013 
oraz Rektor Akademii Muzycznej w Poznaniu za rok 2013.

Od 2011 roku pianista Teatru Nowego im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu. Wielokrotnie wyróżniany jako akompaniator. Obecnie doktorant Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu pod opieką naukową Dziekan prof. Alicji Kledzik.


 

Elżbieta Gontarek

dyplomowany trener medytacji, relaksacji i instruktor jogi

 

Z zawodu i z zamiłowania tłumacz. Podążając za pasją – Instruktor rekreacji ruchowej o specjalności ćwiczenia psychofizyczne. Absolwentka Polskiej Akademii Sportu, Lifetime Training UK, YMCAfit UK, British School of Yoga oraz IFFA Polska. Ukończone szkolenia: Pilates, Vinyasa Power Yoga, Trener Kręgosłupa, Personal Coaching, Meditation Teaching, Professional Relaxation Therapy, Nirvana Breathing, Joga kreatywna dla dzieci. Specjalność to ćwiczenia terapeutyczne, praca z oddechem, relaksacja.
Instruktor sekcji „Dobre Nastroje” w Kutnowskim Domu Kultury oraz zajęć jogi w kutnowskim Aquaparku. W zakresie zajęć o charakterze relaksacyjnym współpracuję ze Stowarzyszeniem Rodzin i Przyjaciół Osób Niepełnosprawnych w Kutnie „Przystań” oraz ze Szkołą Rodzenia przy Kutnowskim Szpitalu Samorządowym.