Sylwetki Pedagogów 2017

 

prof. dr hab. Anna Jeremus-Lewandowska

SOPRAN KOLORATUROWY

Absolwentka Akademii Muzycznej w Łodzi. Debiutowała partią Rozyny w operze G.Rossiniego Cyrulik sewilski na scenie Państwowej Opery w Bydgoszczy.

Przez wiele lat była na stałe związana z Teatrem Wielkim w Łodzi. W tym czasie występowała w kilkudziesięciu premierowych przedstawieniach, jak również na scenach teatrów w Niemczech, Holandii, Hiszpanii, Portugalii, Francji, Austrii odbywając tournées artystyczne.

Współpracowała z Warszawską Operą Kameralną, Operetką Warszawską, Polską Operą Kameralną.

W swoim repertuarze ma ponad trzydzieści ról operowych, operetkowych oraz partie z repertuaru oratoryjnego min: V. Bellini – Purytanie – Elvira, G. Donizetti – Don Pasquale – Norina, Napój miłosny – Adina, E. Humperdinck – Jaś i Małgosia – Małgosia, S. Moniuszko – Straszny Dwór – Hanna, Hrabina – Ewa, W.A. Mozart – Czarodziejski flet – Królowa Nocy, Uprowadzenie z Seraju – Konstancja, Don Juan – Zerlina, Wesele Figara – Zuzanna, Dyrektor teatru – Madame Herz, G.B. Pergolesi – Służąca panią – Serpina, G. Puccini – Cyganeria – Musette, G. Rossini – Cyrulik sewilski – Rozyna, J. Stefani – Krakowiacy i Górale – Basia, G. Verdi – Traviata – Violetta, Bal maskowy – Oskar, Rigoletto – Gilda oraz E. Kalman – Księżniczka czardasza – Anastazja, K. Millöcker – Student żebrak – Laura, J. Strauss – Baron cygański – Arsena, J. Strauss – Zemsta nietoperza – Adela, a także J.S. Bach – Pasja wg. Św. Mateusza, J. Haydn – Stworzenie świata, C. Orff – Carmina Burana.

Od 2007 roku prowadzi co miesięczne spotkania z ludźmi kultury i sztuki w ramach „Czwartkowego Forum Kultury Politechniki Łódzkiej”

Prowadzi czynną działalność koncertową w kraju i za granicą.Specjalizuje się w prowadzeniu głosów sopranowych, w szczególności sopranów koloraturowych.

W 2011 otrzymała Honorową Nagrodę Prezydenta Miasta Kutna w dowód uznania za szczególne zasługi w zakresie promocji Kutna poprzez wieloletnią działalność artystyczną. W 2014 roku otrzymała medal „Pro publico bono” im. Sabiny Nowickiej – za wybitne dokonania dla kultury polskiej i miasta Łodzi, przyznany przez Towarzystwo Przyjaciół Łodzi. W 2014 roku została odznaczona Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, od 2010 roku pracuje jako profesor Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu. Postanowieniem Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego z dnia 18 kwietnia 2013 r. otrzymała tytuł profesora sztuk muzycznych.


 

prof. dr hab. Markek Moździerz

BARYTON

Jest absolwentem Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Katowicach. Już w czasie studiów zadebiutował na scenie Opery Śląskiej w Bytomiu. W latach 1975-1982 etatowy solista Opery Śląskiej, w latach 1982-1990 solista Opery w Bydgoszczy i w latach 1988-1995 solista Teatru Wielkiego w Poznaniu. Jego dokonania artystyczne obejmują bogaty repertuar operowy i operetkowy. Największe role barytonowe realizował z powodzeniem na macierzystych scenach i gościnnie występując na wszystkich polskich scenach operowych. Wykonywał m. in. role tytułowe w takich operach jak: „Rigoletto”, „Falstaff” – G. Verdiego, „Oniegin” – P. Czakowskiego czy „Cyrulik Sewilski” – G. Rossiniego. Jego repertuar obejmuje kilkadziesiąt zrealizowanych ról, które wykonał w setkach przedstawień. Występował także na wielu estradach, realizując wielkie formy oratoryjno-kantatowe. Śpiewał w wielu krajach Europy: Austrii, Czechach, Niemczech, Szwajcarii, Belgii i Holandii. Brał udział w festiwalach, nagrywał dla radia i telewizji.

W latach 1990 – 2013 prowadził działalność dydaktyczną i naukową w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy gdzie w latach 2005-2012 pełnił funkcję Dziekana Wydziału Wokalno-Aktorskiego. Równolegle od 1990 roku pracował w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Tytuł profesora dziedziny sztuki muzyczne uzyskał w roku 2014. Jego absolwenci nie tylko występują na licznych scenach w kraju i za granicą, ale stanowią kadrę naukowo-dydaktyczną polskich uczelni muzycznych . Obecnie pełni funkcję Dziekana Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. I. J.  Paderewskiego w Poznaniu, gdzie został wybrany na kadencję 2016-2020.

Jest autorem i wieloletnim dyrektorem studenckiego festiwalu operowego „Międzynarodowe Operowe Forum Młodych”, który od 2008 roku organizowany jest w Bydgoszczy. Festiwal prezentuje spektakle operowe przygotowane przez polskie i zagraniczne Uczelnie Muzyczne. Objęty jest on honorowym patronatem m. in. Ministra MKiDN. Wydarzeniu temu towarzyszy sesja naukowa której też jest pomysłodawcą „Teatr operowy – przeszłość, teraźniejszość, przyszłość”.

Łączy doświadczenie zdobyte podczas wielu lat pracy na scenach operowych z działaniami o charakterze twórczym co przekłada na skuteczne kształcenie młodych talentów wokalnych.


 

dr hab. Wiesław Bednarek prof. AM

BARYTON

Wiesław BednarekZ pochodzenia zduńskowolanin, przez niemal ćwierć wieku był pierwszoplanowym barytonem w gronie solistów Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, a w latach 1979 – 1985 również Teatru Wielkiego w Łodzi. Podczas swej wieloletniej kariery wystąpił w około 1000. przedstawieniach na deskach macierzystego teatru, śpiewając największe role barytonowe światowego repertuaru operowego, jak chociażby tytułowe role w operach Verdiego: Nabucco, Makbet, Rigoletto, wielokrotnie uczestnicząc w premierowych spektaklach. 

Jest pierwszym odtwórcą roli Nabucco w Polsce (Opera Śląska – 1983). Podczas licznych wojaży zaśpiewał w niemal wszystkich krajach Europy, w tym na deskach tak znakomitych teatrów jak Teatr Bolszoj w Moskwie, Staatsoper w Wiedniu, Komische i Staatsoper w Berlinie, Palais des Congres i Champs Elysees w Paryżu, Semperoper w Dreźnie, National Opera i Amfiteatr pod Akropolem w Atenach oraz w wielu innych miejscach jak: Jerozolima, Londyn, Bruksela, Helsinki, Haga, Amsterdam, Wilno itd.(w sumie około 700 występów zagranicznych ).

Brał udział w słynnych światowych realizacjach Halki St. Moniuszki w reż. Marii Fołtyn w Brazylii i Japonii, a także otwarciu drugiego (po Seulu) teatru operowego w Korei – w spektaklu Traviaty G. Verdiego – u boku Izabelli Kłosińskiej (1992).

Uhonorowany nagrodą Ministra Spraw Zagranicznych RP za wybitne zasługi dla polskiej kultury (1990 rok).
Po spektaklu Nabucco w Teatrze Wielkim w Warszawie w 1996 roku, w którym wystąpił u bogu światowej sławy śpiewaczki Gheny Dymitrowej, dyrygujący tym przedstawieniem Anton Guadagno, który przez kilka dziesięcioleci prowadził operowe przedstawienia z takim artystami jak: Maria Callas, Renata Tebaldi, Franco Corelli, Mario del Monaco, czy inni najwybitniejsi śpiewacy II połowy XX wieku – nazwał publicznie Wiesława Bednarka „sensacyjnym barytonem”. Następstwem tych słów było pisemne zaproszenie przez najpotężniejszego włoskiego impresaria, na  światowe sceny operowe.

Wiesław Bednarek, oprócz studiów muzycznych, ukończył magisterskie studia dziennikarskie na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego, Podyplomowe Studium Administracji na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego oraz podyplomowo – biznes i zarządzanie w Międzynarodowej Szkole Menedżerów w Warszawie.

Posiada tytuł naukowy doktora habilitowanego, a obszerne fragmenty jego pracy doktorskiej, określonej przez recenzującego ją, wybitnego polskiego śpiewaka i pedagoga prof. Piotra Kusiewicza, jako najlepsze, ze znanych mu, opracowanie na temat pieśni Stanisława Moniuszki, zostały opublikowane w książce: Stanisław Moniuszko i jego podlaski rodowód – we współautorstwie z historykiem – prof. Józefem Maroszkiem.

Na początku 2011 roku nagrał płytę z romansami rosyjskimi, będącą integralną częścią jego pracy habilitacyjnej Romans rosyjski – moja fascynacja, która również wydana została w formie książkowej.

W tymże 2011 roku został odznaczony Odznaką Honorową PCK za koncertową działalność charytatywną. Od kilkunastu lat jest stałym solistą Polskiej Opery Kameralnej, z którą od lat występuje  w corocznie odbywającym się Festiwalu Operowo-Operetkowym w Ciechocinku, gdzie podczas XIII edycji tego festiwalu w 2010 r. obchodził 35-lecie pracy artystycznej.

Jako częsty gość audycji radiowej prowadzonej przez znanego śpiewaka i dwukrotnego dyr. Teatru Wielk
iego w Łodzi – Kazimierza Kowalskiego, emitowanej w I Programie Polskiego Radia – cotygodniowo z niedzieli na poniedziałek, otrzymał na swoje nazwisko (adres Polskiego Radia) ponad tysiąc listów od słuchaczy tej audycji.

W roku akademickim 2012/2013 został profesorem nadzwyczajnym Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, obejmując tam klasę śpiewu na Wydziale Wokalno-Aktorskim. Na początku 2013 roku został odznaczony Medalem Zasłużony Kulturze – Gloria Artis


 

mgr Roman Werliński

TENOR  

Pracował:

Teatr Wielki w Łodzi:  śpiewak-solista od 1967 do 1993, kierownictwo wokalne solistów od 1985 do 1989.

Ankara Devlet Opera ve Balesi: kierownictwo wokalne solistów 1990-1995.

Mersin Üniversitesitet:  pedagog śpiewu operowego od 1996 do 2002.  

W repertuarze poosiada wiele ról pierwszo i drugoplanowych m.in.: Zemsta nietoperza J. Strauss: Książę Orłowski,   Cosi fan tutte W. A. Mozart: Ferrando, Faust Ch. Gounod: Faust,  Uprowadzenie z Seraju W. A. Mozart: Belmonte, Białowłosa H. Czyż: Mocek , Henryk VI na łowach K. Kurpiński: Lurwell , Zaczarowany flet W. A. Mozart: Tamino, Kniaź Igor A. Borodin: Włodzimierz,  Traviata G. Verdi: Alfred oraz szeroki repertuał mozartowski.   

Jako śpiewak-solista współpracował z  Teatrem Muzycznym w Szczecinie, a także prowadził aktywną działalność koncertową.  

Przez wiele lat pracował ze śpiewakami pracującymi na scenach operowych (kierownictwo wokalne solistów) oraz studentami wokalistyki. Jego wychowankowie śpiewają na licznych scenach polskich i zagranicznych. W 2017 roku jego student został zaangażowany jako śpiewak solista do Opery Wiedeńskiej. 


 

mgr Kinga Mikołajczak

PIANISTKA

Działalność artystyczna /naukowa najważniejsze koncerty,publikacje,płyty,kompozycje. 
Absolwentka Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, gdzie uzyskała dyplom z wyróżnieniem w klasie fortepianu prof. M. Pabicha (2015). Prowadzi ożywioną działalność artystyczną w kraju i za granicą. Koncertowała jako solistka recitali, koncertów kameralnych i koncertów symfonicznych w Polsce , na Węgrzech, Irlandii. Współpracowała z wieloma dyrygentami, m.in. Agnieszką Duczmal, Przemysławem Pałką.

Odznaczenia, nagrody, wyróżnienia
Laureatka wielu konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych:
– wyróżnienie na V Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Narvie, Estonia (2004),
– II nagroda na IX Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Antoninie (2005),
– I nagroda na XIII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Szafarni (2005),
– III nagroda na V Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym w Krakowie (2006),
– IV nagroda oraz nagroda specjalna najlepsze wykonanie Wariacji b-moll op. 3 Karola Szymanowskiego na I Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym im. Karola Szymanowskiego w Warszawie (2007),
– III nagroda na III Międzynarodowym Chopinowskim Konkursie Pianistycznym w Budapeszcie oraz nagroda specjalna przewodniczącego jury prof. Jana Jańskiego (2008),
– nagroda specjalna na II Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym „Halina Czerny-Stefańska in memoriam” w Poznaniu (2011),
– I nagroda na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym Anemos w Rzymie, Włochy (2012),
– laureatka 46. Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku (2012),
– nagroda pozaregulaminowa na III Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym „Halina Czerny-Stefańska in memoriam” w Poznaniu (2014),
– I nagroda na XV Festiwalu „Music without limits” w Druskiennikach, Litwa (2015).

Stypendystka Prezydenta Miasta Poznania, Women Buisness Club i Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci.


 

mgr Konrad Książczyk

pianista

Urodzony 11 listopada 1988 roku w Poznaniu. Zadebiutował w 2006 roku z Orkiestrą Filharmonii Szczecińskiej pod batutą Pawła Osuchowskiego ( W. A. Mozart – Koncert d-moll KV 466 ). Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu w klasie fortepianu prof. Alicji Kledzik.

Laureat XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Neapolu ( II nagroda ) oraz
XV Festiwalu „Music without limits” na Litwie ( wyróżnienie).  Czynny uczestnik festiwali, kursów, konsultacji m.in. Festiwalu Chopin w Wielkopolsce, Międzynarodowych Kursów Mistrzowskich
w Dusznikach Zdroju, Triduum Lisztowskiego w Poznaniu, Festiwalu Ludwiga van Beethovena
w Poznaniu, Festiwalu Opera Know How, Festiwalu Muzycznego w Kutnie.

Brał udział w warsztatach i konsultacjach podczas których współpracował m.in.
z prof. Włodzimierzem Obidowiczem, prof. Grzegorzem Kurzyńskim, prof. Andrzej Tatarskim, prof. Waldemarem Wojtalem, prof. Nelly Ben Or prof. Marią Szraiber, prof. Anną Organiszczak, prof. Martinem Hughesem, prof. Bruno Canino Lukasem Michelem .

Stypendysta Prezydenta Miasta Stargardu Szczecińskiego w latach 2012 i 2013
oraz Rektor Akademii Muzycznej w Poznaniu za rok 2013.

Od 2011 roku pianista Teatru Nowego im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu. Wielokrotnie wyróżniany jako akompaniator. Obecnie doktorant Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu pod opieką naukową Dziekan prof. Alicji Kledzik.


mgr Monika Gałęska

TANCERKA

Tancerka, pedagog tańca, choreograf, reżyser sztuk sakralnych, lektor
Specjalizacje: technika tańca – klasyczny, modern, współczesny, jazzowy, musicalowy, kompozycja ruchu, interpretacje muzyczno-ruchowe, improwizacja.

Dyplomowany Pedagog Tańca (Wyższa Szkoła Tańca w Dreźnie – Hochschule fur Tanz – Palucca Schule Dresden, Dyplomowany Tancerz Sceniczny (Absolwentka Państwowej Szkoły Baletowej im. Olgi Sławskiej – Lipczyńskiej w Poznaniu), Dyplomowany Tancerz Sceniczny – Absolwentka Wyższej Szkoły Tańca Artystycznego – Hochschule fur Tanz – Palucca Schule Dresden, Absolwentka Studium Teologii Duchowości ,,Carmelitanum” przy Wyższym Seminarium Duchowości – Karmelici Bosi w Poznaniu.

Przebieg działalności pedagogicznej: Wykładowca tańca współczesnego, jazzowego i interpretacji muzyczno-ruchowych w Państwowej Szkole Baletowej im. Olgi Sławskiej- Lipczyńskiej w Poznaniu, Gościnny wykładowca tańca współczesnego w Polskim Teatrze Tańca – Balecie Poznańskim, Gościnny wykładowca tańca jazzowego na Międzynarodowych Warsztatach Tańca Współczesnego – Dancing Poznań, Wykładowca tańca współczesnego w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Katedrze Rytmiki i Improwizacji Fortepianowej, Gościnna współpraca pedagogiczna w zakresie warsztatów tańca współczesnego w Internationales Choreografisches Zentrum Leipzig – współpraca z Polnische Institut Leipzig – Montserrat Leon, Gościnne warsztaty edukacyjne w Poznaniu, w ramach szkolenia zawodowego dla wykładowców rytmiki we współpracy Centrum Edukacji Artystycznej i Ministerstwem Kultury i Sztuki w Warszawie, Wykładowca tańca artystycznego w Akademii Trzeciego Wieku – Collegium Da Vinci  w Poznaniu, Wykładowca tańca artystycznego w Towarzystwie Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Poznaniu, Współpraca pedagogiczna i arterapeutyczna w Stowarzyszeniu dla Osób Niepełnosprawnych – ,,Roktar” w Baranowie, Wykładowca zajęć arterapeutycznych z osobami niepełnosprawnymi w ramach realizacji projektu pn. ,, Tu uzyskasz pomoc” – Stowarzyszenie Na Tak – Poznań.

Działalność artystyczna – ważniejsze role teatralne

  • Ofiarowana – ,,Święto wiosny” – Igor Strawiński – chor. Ewa Wycichowska (Polski Teatr Tańca – Balet Poznański)
  • Świt – ,, Fantazja na Harnasia” – Karol Szymanowski – chor. Ewa Wycichowska
  • ,,Król Roger” – Karol Szymanowski – reż. Krzysztof Zanussi (Teatro Massimo, Palermo  1992)
  • Błazen -,,Romeo i Julia” Sergiusz Prokofiew – chor. Birgit Cullberg
  • Gretel – ,,Hansel und Gretel” opera Engelbert Humperdinck – chór. Eva Brehme Solacoulu ( Neustrelitz 1998)
  • Eleonora – Virginia – ,, Gespenst von Canterville” – chór. Reiner Feistel – Dresden
  • Swanilda – ,,Coppelia” – Leo Delibes ( Dresden 2001) – reż. Reiner Feistel
  • Ewa ,,Die Erschaffung der Welt” – A.P. Petrow – chór. ReinerFeistel Dresden Radebeul 2001)
  • Julia – ,,Romeo und Julia” – Sergiusz Prokofiew – reż. Reiner Feistel
  • Niania ,,Romeo i Julia” – Sergiusz Prokofiew – chór. Emil Wesołowski ( Teatr Wielki Poznań)
  • Królowa ,,Jezioro łabędzie” – Piotr Czajkowski – reż. Greve Kenneth
  • Balerina -,,Parsifal’ – opera Richarda Wagnera – reż. Dehlholm Kirsten

Działalność choreograficzna i reżyserska: ,,Lebenslust” –  solo Astor Piazzola, Wieczór improwizacji – Deutsche Tanzkompanie – Neubranderburg, Wieczór improwizacji w Berlinie w ramach otwarcia wystawy ,,Einmalig – Vielfaltig 2004, ,,Pie Jezu” – solo na Requiem Gabriel Faure, Erbarme Dich, mein Gott” – solo – Johann Sebastian Bach, ,,Der Weg zu mir” – Misa Latinoamericana – Olivia Molina – (Dresden 2006), Der Geist der Farbe” – wieczór improwizacji  w ramach Tanz – Herbstwoche Dresden, Improwizacja tańcem – wystawa rzeźb Auguste Rodin w Gamaldegalerie Alte Meister –  Dresden, Nagranie dla TV Trwam – Inscenizacja Salralna z okazji uroczystości błogosławionego Edmunda Bojanowskiego Sanktuarium w Luboniu, ,,Przyciągnij mnie, pobiegniemy ”(1) – Inscenizacja sakralna z cyklu Wielkich Mistyków – uroczystość św. Teresy od Dzieciątka Jezus i Najświetniejszego Oblicza ( Sanktuarium św. Józefa – Klasztor Karmelitów Bosych w Poznaniu. ( 2012), ,,Przyciągnij mnie, pobiegniemy” ( 2) – Inscenizacja z cyklu Wielkich Mistyków – Uroczystość św. Teresy od Jezusa ( w 2013 oraz 2014roku ( 3) – Sanktuarium sw. Józefa w Poznaniu, ,,Od Franza Kafki do Teresy z Avila” – Witold Lutosławski – w ramach wieczoru młodych choreografów – ( Teatr Wielki w Poznaniu 2013 rok), ,,Trzy kobiety wobec zła – Hannach Arendt, Simone Weil, Edyta Stein” – Z cyklu Wielkich Mistyków – Samotnia św. Rafała- Klasztor karmelitów Bosych w Poznaniu (2016), Medytacje Psalmami –  od 29. 03 2015 roku pomysłodawca, reżyser, choreograf i tancerz sztuki sakralnej poprzez słowo, muzykę, śpiew i taniec – Bazylika św. Józefa w Poznaniu, Klasztor Karmelitów: Psalm 89, Psalm 42, Psalm 91, Psalm 136, Psalm 103, Psalm 137.

Dorobek pedagogiczny i artystyczny: Wyróżnienie pracy artystycznej w Dreźnie przyznane przez Internacjonale Tanzaktuell, Wyróżnienie i dyplom uznania za przygotowanie uczennicy PSB w Poznaniu do Ogólnopolskiego Konkursu Baletowego w Gdańsku – zajęcie 2 miejsca, Wyróżnienie pedagogiczne za przygotowanie  uczennicy PSB w Poznaniu do Ogólnopolskiego Konkursu Baletowego w Szczecinie – otrzymanie stypendium artystycznego dla uczennicy, Współtwórca ,,Podstaw programowych” z tańca współczesnego i interpretacji muzyczno-ruchowej, zatwierdzonych przez Centrum Edukacji Artystycznych oraz Ministerstwo Kultury i Sztuki i Dziedzictwa Narodowego. 

Rozwój pedagogiczny i artystyczny: W ramach dalszego doskonalenia zawodowego i artystycznego, regularnie uczestniczy w Międzynarodowych Festiwalach i Warsztatach Tańca w Polsce, Niemczech, Szwajcarii, Włoszech i w Hiszpanii, Od roku 2015 uczestniczy w Międzynarodowych Warsztatach Flamenco w Polsce, Niemczech, Szwajcarii i Hiszpanii( Jeres de la Frontera, Bolzano), Od 2016 podejmuje edukację nad kształceniem głosu pod kierownictwem prof. dr hab. Anny Jeremus-Lewandowskiej, W ramach wolontariatu realizuje od roku 2016 pracę lektora w Radiu Emaus oraz w ramach Piwnicy Duchowej u Ojców Karmelitów Bosych w Poznaniu, Podejmuje się szkoleń z zakresu terapii tańcem i choreoterapii w Polsce i za granicą.