Sylwetki Pedagogów 2016
prof. dr hab. Anna Jeremus-Lewandowska
SOPRAN KOLORATUROWY
Absolwentka Akademii Muzycznej w Łodzi. Debiutowała partią Rozyny w operze G.Rossiniego Cyrulik sewilski na scenie Państwowej Opery w Bydgoszczy.
Przez wiele lat była na stałe związana z Teatrem Wielkim w Łodzi. W tym czasie występowała w kilkudziesięciu premierowych przedstawieniach, jak również na scenach teatrów w Niemczech, Holandii, Hiszpanii, Portugalii, Francji, Austrii odbywając tournées artystyczne.
Współpracowała z Warszawską Operą Kameralną, Operetką Warszawską, Polską Operą Kameralną.
W swoim repertuarze ma ponad trzydzieści ról operowych, operetkowych oraz partie z repertuaru oratoryjnego min: V. Bellini – Purytanie – Elvira, G. Donizetti – Don Pasquale – Norina, Napój miłosny – Adina, E. Humperdinck – Jaś i Małgosia – Małgosia, S. Moniuszko – Straszny Dwór – Hanna, Hrabina – Ewa, W.A. Mozart – Czarodziejski flet – Królowa Nocy, Uprowadzenie z Seraju – Konstancja, Don Juan – Zerlina, Wesele Figara – Zuzanna, Dyrektor teatru – Madame Herz, G.B. Pergolesi – Służąca panią – Serpina, G. Puccini – Cyganeria – Musette, G. Rossini – Cyrulik sewilski – Rozyna, J. Stefani – Krakowiacy i Górale – Basia, G. Verdi – Traviata – Violetta, Bal maskowy – Oskar, Rigoletto – Gilda oraz E. Kalman – Księżniczka czardasza – Anastazja, K. Millöcker – Student żebrak – Laura, J. Strauss – Baron cygański – Arsena, J. Strauss – Zemsta nietoperza – Adela, a także J.S. Bach – Pasja wg. Św. Mateusza, J. Haydn – Stworzenie świata, C. Orff – Carmina Burana.
Od 2007 roku prowadzi co miesięczne spotkania z ludźmi kultury i sztuki w ramach „Czwartkowego Forum Kultury Politechniki Łódzkiej”
Prowadzi czynną działalność koncertową w kraju i za granicą.Specjalizuje się w prowadzeniu głosów sopranowych, w szczególności sopranów koloraturowych.
W 2011 otrzymała Honorową Nagrodę Prezydenta Miasta Kutna w dowód uznania za szczególne zasługi w zakresie promocji Kutna poprzez wieloletnią działalność artystyczną. W 2014 roku otrzymała medal „Pro publico bono” im. Sabiny Nowickiej – za wybitne dokonania dla kultury polskiej i miasta Łodzi, przyznany przez Towarzystwo Przyjaciół Łodzi. W 2014 roku została odznaczona Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, od 2010 roku pracuje jako profesor Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu. Postanowieniem Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego z dnia 18 kwietnia 2013 r. otrzymała tytuł profesora sztuk muzycznych.
prof. zw. dr hab. Bożena Betley
sopran
„Ruch Muzyczny” (nr 21 z 1974 r.) m. in. informował: Bożena Betley w dniach 22 lipca do 10 sierpnia występowała w Glyndebourne wykonując partię Ilii w „Idomeno” Mozarta, wystawionym w ramach tegorocznego Glyndebourne Festival. Opera ta, z udziałem polskiej śpiewaczki, nagrana została również w całości przez brytyjską telewizję. Występy Bożeny Betley ocenione zostały bardzo wysoko, dzięki czemu artystka w przyszłym roku wystąpi na Festiwalu w Glyndebourne w roli Fiordiligi w „Cosi fan tutte”. I rzeczywiście, na Festiwal ten artystka w latach 1975-1979 wracała czterokrotnie, najpierw jako Fiordiligi, a w 1976 oklaskiwano ją jako stylową Hrabinę w „Weselu Figara”. A jedno z przedstawień „Cosi fan tutte”w 1978 roku odbyło się nawet w Albert Royal Hall w Londynie. Ale na pytanie czy Mozart jest jej ulubionym kompozytorem, odpowiada: Mozart jest wspaniały, sama finezja. Ale nie chciałabym w swej pracy koncentrować się na dziełach jednego kompozytora. Jest przecież tylu wspaniałych twórców © Juliusz Multarzyński 32 33 operowych…”. I faktycznie, w swym bogatym repertuarze artystka ta ma szereg partii w operach Bizeta, Kurpińskiego, Leoncavalla, Moniuszki,Rudzińskiego, Verdiego, Wagnera oraz w oratoriach Bacha, Beethovena, Glucka, Haendla, Haydna, Mahlera, Orffa, Szymanowskiego. A także olbrzymią liczbę pieśni. Szczególnie bliski jest dla niej Moniuszko,a z jego oper „Straszny dwór”.Partię Hanny nagrała w kompletnym zapisie tej opery na płytach (dyr. J. Krenz, Polskie Nagrania 1978 r.). Z pianistą, Jerzym Marchwińskim, zarejestrowała dla Polskich Nagrań, recital pieśni St. Moniuszki. Wielkim jej sukcesem był występ w partii Hanny w Bonn, gdzie wykonała ją w języku niemieckim 15 razy, a krytycy bardziej podkreślali walory wykonania niż samej muzyki Moniuszki. Krytyka zresztą bardzo zgodnie, od początku „zauważalnej kariery artystki”, nie szczędziła jej pochwał: doskonały oddech i instrumentalne prowadzenie głosu, swobodna góra i rzadka umiejętność zmiany barwy głosu zgodnie z potrzebami muzyki – to główne zalety jej sztuki wokalnej” (M. Lewandowski, RTV nr 8/II.1971 r.). W tym samym roku W. Dzieduszycki w „Życiu Literackim” (nr 10) napisał: ze śpiewaków podobała mi się szczególnie Bożena Betley. Cóż to za świetna Pamina; głos o pięknej barwie, dobrze postawiony, duża muzykalność, ładna aparycja, dość dojrzałe aktorstwo, składają się na bardzo udaną kreację. Bożena Betley karierę wokalną rozpoczęła w 1968 roku, po ukończeniu studiów na warszawskiej Akademii Muzycznej w klasie doc. Marii Bojar – Przemienieckiej. Studia wokalne poprzedziła nauką gry na flecie, też na AM w Warszawie (klasa H. Bartnikowskiego, dyplom z wyróżnieniem). Jako flecistka pracowała w latach 1962-1968 w orkiestrze stołecznej Operetki.W roku ukończenia studiów została solistką Opery w Bydgoszczy, w której zadebiutowała od razu partią Aidy w operze Verdiego.W tym samym roku miała jeszcze dwa udane debiuty: w „Operze żebraczej” B. Brittena i w operetce Kalmana „Księżniczka czardasza”. W roli Sylvy Varescu uwodziła głosem i czarowała wdziękiem. W kolejnych latach przyszły laury konkursowe: w 1969 – II nagroda (pierwszej nie przyznano) na Konkursie Moniuszkowskim we Wrocławiu, a rok później III nagroda na prestiżowym konkursie w Tuluzie. Popularność obiecującej śpiewaczki rosła i melomani zaczęli „chodzić na Betlejkę”. A Bożena Betley wciąż budowała nowy repertuar wzbogacając go m. in. o takie partie jak Basia w „Zaczarowanym kole” Gablenza, Elżbieta de Valois w „Don Carlosie” czy Liza w operetce „Kraina uśmiechu”. Prasa bydgoska oceniała ją jako dojrzałą artystkę operującą ładnym głosem – świetną aparycyjnie i aktorsko. W roku 1973 artystka została solistką Teatru Wielkiego w Warszawie. Na inaugurację wystąpiła w dwóch prapremierach polskich oper współczesnych: Jagna w „Chłopach” Rudzińskiego i Siostra Gabriela w „Diabłach z Loudun” Pendereckiego.
(źródło: Jacek Chodorowski „POLSCY ŚPIEWACY”)
prof. dr hab. Andrzej Tatarski
KAMERALISTYKA WOKALNA
Andrzej Tatarski ukończył z wyróżnieniem studia pianistyczne w klasie prof. Olgi Iliwickiej-Dąbrowskiej w Akademii Muzycznej w Poznaniu. Swoje umiejętności pianistyczne doskonalił na studiach podyplomowych pod kierunkiem prof. Vlado Perlemutera w Paryżu.
Od szeregu lat prowadzi intensywną działalność artystyczną jako solista i kameralista.Występował w krajach Europy, Ameryki i Azji (m.in.: w USA, Japonii, Korei Płd., na Jamajce,Kubie, we Francji, Wielkiej Brytanii, w Niemczech, w krajach byłego ZSRR, we Włoszech,Austrii, Belgii, Hiszpanii, Holandii, Słowenii, Szwajcarii, Turcji).
Uczestniczy w renomowanych festiwalach muzycznych, takich jak: Poznańska Wiosna Muzyczna, Warszawska Jesień, Dni Kompozytorów Krakowskich, Dni Muzyki Karola Szymanowskiego w Zakopanem, Wratislavia Cantans, Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku, Festiwal Polskiej Muzyki Współczesnej we Wrocławiu, Międzynarodowy Festiwal Chopinowski w Dusznikach.
Jest zapraszany na recitale chopinowskie do Żelazowej Woli i Łazienek.
W zróżnicowanym i rozległym repertuarze solowym i kameralnym pianisty znaczącą rolę odgrywają utwory kompozytorów polskich XIX i XX wieku.
Artysta dokonał także wielu prawykonań utworów współczesnych kompozytorów polskich.
W kręgu zainteresowań Andrzeja Tatarskiego pozostaje również muzyka francuska, w tym twórczość Oliviera Messiaena – którego cykle Katalog ptaków oraz Sześć szkiców ptasich wykonał jako pierwszy polski pianista. W jego dorobku artystycznym znajdują się liczne nagrania archiwalne dla radiofonii polskich i zagranicznych, nagrania płytowe, telewizyjne i filmowe. Dla firmy Selene utrwalił m.in. kompozycje fortepianowe Henryka i Józefa Wieniawskich, Raula Koczalskiego i Ignacego Friedmana, dla firmy Dux Harnasie Szymanowskiego w wersji na dwa fortepiany oraz utwory kameralne A. Szeluto, realizując pierwsze w historii światowej fonografii nagrania tych utworów.
Jako pianista-kameralista dokonał wielu nagrań płytowych z najwybitniejszymi polskimi artystami.
Bierze udział w pracach jury ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów pianistycznych oraz kameralnych. Wykłada na kursach mistrzowskich w kraju i zagranicą (Czechy, Hiszpania, Holandia, Niemcy, Turcja, Ukraina, USA, Włochy).
Od wielu lat prowadzi klasę fortepianu w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego Poznaniu.
dr hab. Monika Kolasa-Hladíková
MEZZOSOPRAN
Od 7 roku życia uczyła się gry na fortepianie, ale ostatecznie jako kierunek studiów wybrała śpiew. Ukończyła (z wyróżnieniem) Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie prof. Zdzisława Krzywickiego i otrzymała stypendium Ministerstwa Kultury i Sztuki, na studia podyplomowe w Hochschule für Musik Carl Maria von Weber w Dreźnie, w klasie prof. Christiana Elßnera.
Po studiach przez dwa lata mieszkała w Czechach, gdzie rozpoczęła pracę pedagogiczną w szkołach muzycznych w Libercu i Frýdlancie oraz została opiekunem wokalnym chóru, z którym jako solistka wykonywała repertuar oratoryjny w Czechach i Niemczech. Swoje umiejętności wokalne doskonaliła na kursach mistrzowskich Teresy Żylis-Gara w Szczawnicy i dwukrotnie w Radziejowicach.
Ma w swoim repertuarze i wykonuje partie altowe w najważniejszych dziełach muzyki oratoryjnej- m.in, Weihnachtsoratorium J.S. Bacha i Stabat Mater G.B.Pergolesiego (Filharmonie Łódzka, Świętokrzyska i Lubelska), solowe altowe kantaty J. S. Bacha (filharmonie w Sumach i w Winnicy na Ukrainie), w Stabat Mater i Glorii Vivaldiego, Requiem Mozarta. Brała udział w Kijowskim Festiwalu Musik Kiev Fest 2004 gdzie wykonała odnalezione przez krakowskiego muzykologa Jerzego Stankiewicza pieśni Konstantego Regameya.
Występuje na wielu festiwalach muzyki kameralnej, sakralnej i organowej ze znakomitymi dyrygentami, pianistami, organistami i kameralistami. Koncertowała w Polsce, Czechach, Niemczech, na Ukrainie, Litwie i w Maroko.
W listopadzie 2003 uzyskała tytuł doktora sztuki. Przez kilka lat współpracowała z Katedrą Kameralistyki łódzkiej Akademii Muzycznej, aktualnie jest adiunktem na Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach i pedagogiem Liceum Muzycznego w Łodzi.
Propaguje muzykę czeską, głównie twórczość Antonina Dworzaka, Bohuslava Martinu i Leosza Janaczka. Większość pieśni tych kompozytorów ma w swoim repertuarze, a część z nich ukazała się na płycie CD nagranej wspólnie z ukraińskim pianistą- Georgijem Kurkovem.
Dokonywała nagrań dla II programu Polskiego Radia, Radia Łódź, Radia Kielce, Radia Olsztyn oraz nagrań telewizyjnych w Polsce i na Ukrainie.
Była twórcą i przez dwa sezony Dyrektorem Artystycznym festiwalu „Dni Muzyki w Ostrowcu Świętokrzyskim” oraz jurorem Międzynarodowego Konkursu Muzyki Słowiańskiej Fortissimo w Charkowie na Ukrainie. Komponuje piosenki poetyckie i piosenki dla dzieci do własnych tekstów.
dr Jarosław Domagała
FORTEPIAN
Jest dyrektorem Szkoły Muzycznej I stopnia w Gąbinie.
Absolwent Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie fortepianu. Posiada stopień naukowy doktora nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, dysertację doktorską obronił na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Jest członkiem Towarzystwa im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Towarzystwa Naukowego Płockiego. Prowadzi ożywioną działalność naukową. Jest autorem 60 publikacji, w których przedstawia różnorodne aspekty kultury muzycznej i edukacji artystycznej. Publikacje zamieszcza w cenionych pismach naukowych, był m.in. redaktorem naczelnym „Rocznika Gostynińskiego – regionalnego pisma naukowego”.
W latach 2004-2010 był ekspertem Ministerstwa Edukacji Narodowej w zakresie awansu zawodowego nauczycieli szkolnictwa artystycznego.
Posiada duże doświadczenie artystyczne. Jako akompaniator współpracował z cenionymi artystami i zespołami, towarzyszył m.in.: Joannie Rawik, Halinie Frąckowiak, Jackowi Wójcickiemu, Wojciechowi Siemionowi, Jerzemu Zelnikowi, Andrzejowi Niemirowiczowi, Annie Jeremus-Lewandowskiej, Grażynie Flicińskiej-Panfil, Wiesławowi Bednarkowi, Agnieszce Mikołajczyk, Annie Lubańskiej, Krzysztofowi Marciniakowi, Andrzejowi Kalininowi. Był akompaniatorem podczas Mistrzowskich Kursów Wokalnych prof. Teresy Żylis-Gary. Był korepetytorem i akompaniatorem w Teatrze Wielkim w Łodzi, odbył także staż zawodowy w Niemczech.
Koncertował jako solista i akompaniator w wielu krajach europejskich, m.in.: Niemczech, Holandii, Austrii, Szwecji, Szwajcarii, Francji, Norwegii, Czechach, Słowacji, Serbii, Ukrainie, Chorwacji i Hiszpanii. Dokonał kilku nagrań muzycznych, towarzysząc w charakterze akompaniatora solistom i chórom. W dowód uznania za szczególne osiągnięcia w zakresie upowszechniania kultury otrzymał kilkanaście nagród i wyróżnień, m.in.: Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie, Prezydenta Miasta Kutna, Prezydenta Miasta Płocka.
dr Zbigniew Merecki
FORTEPIAN
Ukończył Społeczne Ognisko Muzyczne w Kutnie – Filię w Krośniewicach, a następnie Państwową Szkołę Muzyczną I i II st. w Kutnie w klasie fortepianu mgr Mariana Witońskiego.Absolwent Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w klasie fortepianu prof. Jerzego Godziszewskiego.W latach 1986-2000 pracował w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Był również nauczycielem klasy fortepianu w szkołach muzycznych w Bydgoszczy i we Włocławku.
Przewód kwalifikacyjny I stopnia (doktorat sztuki muzycznej) uzyskał w Akademii Muzycznej we Wrocławiu w 1995 r. W latach 2000-2007 przebywał na Antylach Francuskich pracując jako nauczyciel fortepianu i koncertujący pianista, na początku na Gwadelupie, a następnie na Martynice. Od 2007 r. pracuje w Szkole Muzycznej I st. w Gostyninie jako nauczyciel klasy fortepianu.
Prowadzi aktywną działalność artystyczną.
mgr Kinga Mikołajczak
Fortepian
Działalność artystyczna/naukowa (najważniejsze koncerty, publikacje, płyty, kompozycje
Absolwentka Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, gdzie uzyskała dyplom z wyróżnieniem w klasie fortepianu prof. M. Pabicha (2015). Prowadzi ożywioną działalność artystyczną w kraju i za granicą. Koncertowała jako solistka recitali, koncertów kameralnych i koncertów symfonicznych w Polsce , na Węgrzech, Irlandii. Współpracowała z wieloma dyrygentami, m.in. Agnieszką Duczmal, Przemysławem Pałką.
Odznaczenia, nagrody, wyróżnienia
Laureatka wielu konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych:
– wyróżnienie na V Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Narvie, Estonia (2004),
– II nagroda na IX Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Antoninie (2005),
– I nagroda na XIII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Szafarni (2005),
– III nagroda na V Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym w Krakowie (2006),
– IV nagroda oraz nagroda specjalna najlepsze wykonanie Wariacji b-moll op. 3 Karola Szymanowskiego na I Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym im. Karola Szymanowskiego w Warszawie (2007),
– III nagroda na III Międzynarodowym Chopinowskim Konkursie Pianistycznym w Budapeszcie oraz nagroda specjalna przewodniczącego jury prof. Jana Jańskiego (2008),
– nagroda specjalna na II Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym „Halina Czerny-Stefańska in memoriam” w Poznaniu (2011),
– I nagroda na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym Anemos w Rzymie, Włochy (2012),
– laureatka 46. Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku (2012),
– nagroda pozaregulaminowa na III Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym „Halina Czerny-Stefańska in memoriam” w Poznaniu (2014),
– I nagroda na XV Festiwalu „Music without limits” w Druskiennikach, Litwa (2015).
Stypendystka Prezydenta Miasta Poznania, Women Buisness Club i Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci.