prof. dr Izabela Kłosińska
sopran
Znakomita sopranistka. W dorobku artystycznym posiada ponad 40 głównych ról operowych oraz bogaty repertuar oratoryjno-kantatowy, obejmujący dzieł
a od baroku po muzykę współczesną. Studiowała w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie, gdzie uzyskała dyplom z wyróżnieniem i nagrodę im. Kazimierza Czekotowskiego. Będąc studentką III roku zadebiutowała w warszawskim Teatrze Wielkim, a po ukończeniu studiów związała się z nim na stałe.
Kreowała wiodące partie sopranowe w wielu warszawskich przedstawieniach operowych, wśród których są m.in.: tytułowa rola w Madame Butterfly, Mimi i Musetta w Cyganerii i Liu w Turandot, Giorgetta wPłaszczu i rola tytułowa Siostrze Angelice Pucciniego, Tatiana w Eugeniuszu Onieginie Czajkowskiego, Roksana w Królu Rogerze Szymanowskiego, Małgorzata w Fauście Gounoda, Micaëla w CarmenBizeta, Sophie w Kawalerze srebrnej róży R. Straussa, Maria w Mazepie Czajkowskiego, Nedda w PajacachLeoncavalla, Sophie w Wertherze Masseneta, Hanna wStrasznym dworze i Neala w Parii Moniuszki, Antonia wOpowieściach Hoffmanna Offenbacha, Pamina wCzarodziejskim flecie, Donna Elvira w Don Giovannim, Hrabina i Marcelina w Weselu Figara Mozarta, Xenia w Borysie Godunowie Musorgskiego, Ewa w Raju utraconym Pendereckiego, Elvira we Włoszce w AlgierzeRossiniego i Freia w Złocie Renu Wagnera. W dorobku posiada także wielkie role Verdiowskie: Amelię wBalu maskowym, Elżbietę w Don Carlosie, Elvirę w Ernanim, Alice w Falstaffie, Leonorę w Mocy przeznaczenia, Desdemonę w Otellu, Marię w Simonie Boccanegra i Violettę w Traviacie. Brała udział w koncertowych wykonaniach takich dzieł, jak: Trojanie Berlioza, Mefistofeles Boita, Debora i Jaele Pizettiego,Litwini Ponchiellego oraz Płaszcz i Siostra Angelica Pucciniego.
Występowała w Amsterdamie, Hanowerze, Dortmundzie, Lipsku, Dreźnie, Berlinie, Hamburgu, Zurychu, Bernie, Operze w Skopje w Macedonii, Londynie, Glasgow, Watykanie, Tallinie, Seulu i Degau (Korea Południowa), Caracas w Wenezueli, São Paulo w Brazylii, Detroit (Michigan Opera Theater), Buffalo, Nowym Jorku oraz w Osace. Śpiewała w Sao Paolo we Włoszech i w Münster w Niemczech. Z powodzeniem wykonuje repertuar koncertowy śpiewając m.in.: Stabat Mater Dvořáka, Szymanowskiego i Pergolesiego,Wielką mszę c-moll Mozarta, Requiem Verdiego, Magnificat Bacha, i IX Symfonię Beethovena. Zasłynęła jako wykonawczyni partii sopranowych w dziełach oratoryjnych Góreckiego, Kilara i Pendereckiego.
Współpracuje z licznymi polskimi i europejskimi festiwalami (Warszawska Jesień, Wratislavia Cantans, Festiwal w Maastricht, Festiwal Muzyki Współczesnej w Alicante i in.). Ma w dorobku wiele nagrań płytowych oraz dla radia i telewizji. W 1999 roku otrzymała Nagrodę Ministra Kultury i Sztuki za osiągnięcia w dziedzinie muzyki wokalnej, w 2000 roku – Nagrodę im. A. Hiolskiego za najlepszą rolę operową sezonu 1999/2000. Została odznaczona Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. Prowadzi także działalność pedagogiczną na Uniwersytecie Muzycznym w Warszawie.
prof. dr hab. Anna Jeremus-Lewandowska
SOPRAN KOLORATUROWY
Absolwentka Akademii Muzycznej w Łodzi. Debiutowała partią Rozyny w operze G.Rossiniego Cyrulik sewilski na scenie Państwowej Opery w Bydgoszczy.
Przez wiele lat była na stałe związana z Teatrem Wielkim w Łodzi. W tym czasie występowała w kilkudziesięciu premierowych przedstawieniach, jak również na scenach teatrów w Niemczech, Holandii, Hiszpanii, Portugalii, Francji, Austrii odbywając tournées artystyczne.
Współpracowała z Warszawską Operą Kameralną, Operetką Warszawską, Polską Operą Kameralną.
W swoim repertuarze ma ponad trzydzieści ról operowych, operetkowych oraz partie z repertuaru oratoryjnego min: V. Bellini – Purytanie – Elvira, G. Donizetti – Don Pasquale – Norina, Napój miłosny – Adina, E. Humperdinck – Jaś i Małgosia – Małgosia, S. Moniuszko – Straszny Dwór – Hanna, Hrabina – Ewa, W.A. Mozart – Czarodziejski flet – Królowa Nocy, Uprowadzenie z Seraju – Konstancja, Don Juan – Zerlina, Wesele Figara – Zuzanna, Dyrektor teatru – Madame Herz, G.B. Pergolesi – Służąca panią – Serpina, G. Puccini – Cyganeria – Musette, G. Rossini – Cyrulik sewilski – Rozyna, J. Stefani – Krakowiacy i Górale – Basia, G. Verdi – Traviata – Violetta, Bal maskowy – Oskar, Rigoletto – Gilda oraz E. Kalman – Księżniczka czardasza – Anastazja, K. Millöcker – Student żebrak – Laura, J. Strauss – Baron cygański – Arsena, J. Strauss – Zemsta nietoperza – Adela, a także J.S. Bach – Pasja wg. Św. Mateusza, J. Haydn – Stworzenie świata, C. Orff – Carmina Burana.
Prowadzi aktywną działalność koncertową.
Specjalizuje się w prowadzeniu głosów sopranowych, w szczególności sopranów koloraturowych.
Ponadto, czynnie uczestniczy w konferencjach naukowych polskich i zagranicznych, publikując swoje referaty w specjalistycznych wydawnictwach oraz prowadzi wykłady z zakresu wokalistyki i emisji głosu, a także historii teatru operowego.
Od października 2010 prowadzi klasę śpiewu solowego na Wydziale Wokalnym w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. W 2013 roku uzyskała tytuł profesora belwederskiego.
dr hab. Małgorzata Grela
prof. ndzw. AM w Bydgoszczy
W 1993 roku ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy na Wydziale Wokalno-Aktorskim w klasie st. wykł. Ireny Maculewicz-Żejmo. Po ukończeniu studiów jest pod opieką wokalną pani Jadwigi Dzikówny. Jest laureatką II Międzynarodowego Konkursu Wokalnego w Dusznikach zdroju oraz półfinalistką II Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki w Warszawie. Od 1993 roku jest solistką Opery Nova w Bydgoszczy, a także współpracowała z Operą w Krakowie, Operą i Operetką w Szczecinie i z Teatrem Muzycznym w Lublinie. Brała udział w wielu Festiwalach krajowych i międzynarodowych m. in.: na Festiwalu Mozartowskim we Francji wykonywała partię Paminy w „Czarodziejskim flecie” na Festiwalu Sommerfestspiele w Niemczech wykonała partię Mi w „Krainie uśmiechu”, Arseny w „Baronie cygańskim” oraz Chawy w „Skrzypku na dachu”. Na VI Bydgoskim Festiwalu Operowym wystąpiła w partii Micaeli w „Carmen”, na IX w partii Ines w operze „Trubadur”, na X Festiwalu Jubileuszowym śpiewała tytułową partię w „Hrabinie Maricy”, na XII Festiwalu zaśpiewała Ellen w „Lakme” a na XV partię Małgosi w operze „Jaś i Małgosia”. Na II Letnim Festiwalu Opery i Operetki w Krakowie wystąpiła jako Zerlina w „Don Giovannim”. Na IV Międzynarodowym Festiwalu Kalejdoskop Form Muzycznych w Sopocie brała udział w prawykonaniu „Requiem” – Ch. Gounoda, a na V wykonała partię Anny w „Le Villi” G. Pucciniego, W Filharmonii Bydgoskiej na XLI Międzynarodowym Festiwalu Musica Antiqua Europae Orientalis w Bydgoszczy wykonała partię sopranową w Oratorium „Elias” – F. B. Mendelssohna. Małgorzata Grela ma w swoim dorobku wiele różnorodnych ról m. in. Małgorzata w „Mefistofelesie” A. Boito, Liu w „Turandot” G. Pucciniego, Rusałka w „Rusałce” A. Dworzaka, Saffi w „Baronie Cygańskim” J. Straussa i Eliza w „My Fair Lady” F. Loewe. Śpiewała w wielu krajach Europy m. in. w Niemczech, Austrii, Francji, Szwajcarii, Luxemburgu, Belgii i Holandii. W 2000 roku z okazji Międzynarodowego Dnia Muzyki została uhonorowana Nagrodą Prezydenta Miasta Bydgoszczy za niestrudzoną działalność na rzecz kultury muzycznej. W październiku 2006 roku z okazji 50-lecia Opery Nova w Bydgoszczy wystąpiła w uroczystej premierze opery I. J. Paderewskiego „Manru” kreując partię Ulany. Otrzymała ”Złotą Maskę” za partię „Hrabiny Maricy”, wygrywając w plebiscycie „Gazety Pomorskiej” na Najpopularniejszą Śpiewaczkę Operową sezonu artystycznego 2003/2004. W 2002 roku uzyskała kwalifikacje I stopnia sztuki muzycznej, a w 2009 roku uzyskała stopień doktora habilitowanego w dziedzinie sztuk muzycznych w zakresie dyscypliny artystycznej wokalistyka. Od października 2009 roku jest zatrudniona na etacie adiunkta w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy na Wydziale Wokalno-Aktorskim a od października 2011 roku na etacie profesora nadzwyczajnego. Od września 2012 objęła funkcję dziekana wydziału wokalno-aktorskiego.
prof. zw. dr hab. Wojciech Maciejowski
tenor
Przez 10 lat był chórzystą i solistą Poznańskiego Chóru Chłopięcego Jerzego Kurczewskiego. Jest absolwentem muzykologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Podyplomowego Studium Dyrygenckiego Akademii Muzycznej w Bydgoszczy oraz Wydziału Wokalno – Aktorskiego Akademii Muzycznej w Poznaniu ( dyplom z wyróżnieniem klasa prof. Ewy Wdowickiej ). W 1990 roku był stypendystą Towarzystwa Mozartowskiego i Akademii Mozarteum w Salzburgu, gdzie pod kierunkiem prof. E. Häfligera i E. Tappy pracował nad interpretacją muzyki Mozarta.
Wojciech Maciejowski jest laureatem konkursów wokalnych: trzy nagrody na Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari, I nagroda na Konkursie Moniuszkowskim w Warszawie w 1989 roku. Od 1988 roku współpracuje z teatrami operowymi w kraju (Poznań, Bytom, Kraków, Łódź, Szczecin ) i za granicą (Bruksela, Antwerpia, Monachium, Salzburg, Frankfurt a/Main, Praga, Berno).
Wojciech Maciejowski występował także na znanych festiwalach muzycznych m.in. Łańcut, Kudowa, Brighton, Tokio, Praska Wiosna, Wiener Klassik, Mozartwoche Salzburg, Wratislavia Cantans współpracując z tak zna-nymi dyrygentami jak: Gerd Albrecht, Sylvan Camberling, Silvio Varviso, Hans Zender, Bernard Heitink, Stefan Stuligrosz, Tomasz Bugaj, Wojciech Michniewski, Tadeusz Wojciechowski, Jerzy Salwarowski . Na swym koncie ma liczne nagrania radiowe, telewizyjne i płytowe w Polsce, Czechach, Niemczech, Belgii, Austrii i Stanach Zjednoczonych.
W latach 1999 – 2003 pełni funkcję dyrektora artystycznego festiwalu Świnoujskie Dni Muzyki ”Viva la Musica”. Od 1996 roku prowadzi klasę śpiewu solowego w Akademii Muzycznej w Poznaniu. W roku 2003 uzyskał w Akademii Muzycznej w Warszawie tytuł doktora habilitowanego sztuki. Od 2008 roku pełni funkcję Dziekana Wydziału Wokalnego Akademii Muzycznej w Poznaniu. W roku 2011 otrzymał tytuł profesora z rąk Prezydenta RP – Bronisława Komorowskiego
dr hab. Monika Kolasa-Hladíková
MEZZOSOPRAN
Od 7 roku życia uczyła się gry na fortepianie, ale ostatecznie jako kierunek studiów wybrała śpiew. Ukończyła (z wyróżnieniem) Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie prof. Zdzisława Krzywickiego i otrzymała stypendium Ministerstwa Kultury i Sztuki, na studia podyplomowe w Hochschule für Musik Carl Maria von Weber w Dreźnie, w klasie prof. Christiana Elßnera.
Po studiach przez dwa lata mieszkała w Czechach, gdzie rozpoczęła pracę pedagogiczną w szkołach muzycznych w Libercu i Frýdlancie oraz została opiekunem wokalnym chóru, z którym jako solistka wykonywała repertuar oratoryjny w Czechach i Niemczech. Swoje umiejętności wokalne doskonaliła na kursach mistrzowskich Teresy Żylis-Gara w Szczawnicy i dwukrotnie w Radziejowicach.
Ma w swoim repertuarze i wykonuje partie altowe w najważniejszych dziełach muzyki oratoryjnej- m.in, Weihnachtsoratorium J.S. Bacha i Stabat Mater G.B.Pergolesiego (Filharmonie Łódzka, Świętokrzyska i Lubelska), solowe altowe kantaty J. S. Bacha (filharmonie w Sumach i w Winnicy na Ukrainie), w Stabat Mater i Glorii Vivaldiego, Requiem Mozarta. Brała udział w Kijowskim Festiwalu Musik Kiev Fest 2004 gdzie wykonała odnalezione przez krakowskiego muzykologa Jerzego Stankiewicza pieśni Konstantego Regameya.
Występuje na wielu festiwalach muzyki kameralnej, sakralnej i organowej ze znakomitymi dyrygentami, pianistami, organistami i kameralistami. Koncertowała w Polsce, Czechach, Niemczech, na Ukrainie, Litwie i w Maroko.
W listopadzie 2003 uzyskała tytuł doktora sztuki. Przez kilka lat współpracowała z Katedrą Kameralistyki łódzkiej Akademii Muzycznej, aktualnie jest adiunktem na Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach i pedagogiem Liceum Muzycznego w Łodzi.
Propaguje muzykę czeską, głównie twórczość Antonina Dworzaka, Bohuslava Martinu i Leosza Janaczka. Większość pieśni tych kompozytorów ma w swoim repertuarze, a część z nich ukazała się na płycie CD nagranej wspólnie z ukraińskim pianistą- Georgijem Kurkovem.
Dokonywała nagrań dla II programu Polskiego Radia, Radia Łódź, Radia Kielce, Radia Olsztyn oraz nagrań telewizyjnych w Polsce i na Ukrainie.
Była twórcą i przez dwa sezony Dyrektorem Artystycznym festiwalu „Dni Muzyki w Ostrowcu Świętokrzyskim” oraz jurorem Międzynarodowego Konkursu Muzyki Słowiańskiej Fortissimo w Charkowie na Ukrainie. Komponuje piosenki poetyckie i piosenki dla dzieci do własnych tekstów.
dr Danuta Dudzińska – Wieczorek
sopran
Studia ukończyła z wyróżnieniem w 1992 roku w Akademii Muzycznej w Łodzi na Wydziale Wokalno – Aktorskim w klasie śpiewu prof. Grażyny Krajewskiej – Ambroziak .
W 1992 otrzymała I wyróżnienie oraz nagrodę specjalną za wykonanie utworu kompozytora polskiego w Dusznikach Zdroju. Rok później zdobyła wyróżnienie na V Konkursie Wokalnym im. Ady Sari w Nowym Sączu.
W swoim dorobku ma kilkadziesiąt pierwszoplanowych partii operowych m.in. Cho-Cho-San w „Madame Butterfly”- G.Pucciniego, Liza w „Damie Pikowej”- P.Czajkowskiego, Donna Anna w „Don Giovannim” W.A.Mozarta oraz wiele partii operetkowych, tj. partia Saffi w „Baronie Cygańskim”, czy Rozalindy w „Zemście Nietoperza”- J. Straussa.
Repertuar sopranistki poszerza muzyka kameralna i oratoryjna. Nagrała wiele audycji radiowych i telewizyjnych .
W 2002 roku otrzymała Dyplom Uznania od Ministra Kultury i Sztuki za rozpowszechnianie sztuki wokalnej .
W maju 2005 nagrała płytę „Arie i pieśni” z pianistką Bogną Dulińską, wydaną przez Polski Instytut Muzyczny z okazji Jubileuszu 60-lecia jego powstania, gdzie pracuje jako pedagog śpiewu solowego.
Od 2006 roku jest pedagogiem śpiewu w ZSM im. St. Moniuszki w Łodzi, a od 2007 wykładowcą w Akademii Muzycznej w Łodzi. W styczniu 2013 roku obroniła tytuł doktora sztuki muzycznej i prowadzi swoją klasę, odnosząc sukcesy pedagogiczne na licznych konkursach wokalnych.
Współpracuje z kilkoma Agencjami Artystycznymi. Prowadzi ożywioną działalność koncertową w kraju i za granicą: Europa(Francja), Stany Zjednoczone Ameryki Północnej, Senegal, Maroko.
FORTEPIAN
Jest dyrektorem Szkoły Muzycznej I stopnia w Gąbinie.
Absolwent Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie fortepianu. Posiada stopień naukowy doktora nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, dysertację doktorską obronił na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Jest członkiem Towarzystwa im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Towarzystwa Naukowego Płockiego. Prowadzi ożywioną działalność naukową. Jest autorem 60 publikacji, w których przedstawia różnorodne aspekty kultury muzycznej i edukacji artystycznej. Publikacje zamieszcza w cenionych pismach naukowych, był m.in. redaktorem naczelnym „Rocznika Gostynińskiego – regionalnego pisma naukowego”.
W latach 2004-2010 był ekspertem Ministerstwa Edukacji Narodowej w zakresie awansu zawodowego nauczycieli szkolnictwa artystycznego.
Posiada duże doświadczenie artystyczne. Jako akompaniator współpracował z cenionymi artystami i zespołami, towarzyszył m.in.: Joannie Rawik, Halinie Frąckowiak, Jackowi Wójcickiemu, Wojciechowi Siemionowi, Jerzemu Zelnikowi, Andrzejowi Niemirowiczowi, Annie Jeremus-Lewandowskiej, Grażynie Flicińskiej-Panfil, Wiesławowi Bednarkowi, Agnieszce Mikołajczyk, Annie Lubańskiej, Krzysztofowi Marciniakowi, Andrzejowi Kalininowi. Był akompaniatorem podczas Mistrzowskich Kursów Wokalnych prof. Teresy Żylis-Gary. Był korepetytorem i akompaniatorem w Teatrze Wielkim w Łodzi, odbył także staż zawodowy w Niemczech.
Koncertował jako solista i akompaniator w wielu krajach europejskich, m.in.: Niemczech, Holandii, Austrii, Szwecji, Szwajcarii, Francji, Norwegii, Czechach, Słowacji, Serbii, Ukrainie, Chorwacji i Hiszpanii. Dokonał kilku nagrań muzycznych, towarzysząc w charakterze akompaniatora solistom i chórom. W dowód uznania za szczególne osiągnięcia w zakresie upowszechniania kultury otrzymał kilkanaście nagród i wyróżnień, m.in.: Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie, Prezydenta Miasta Kutna, Prezydenta Miasta Płocka.
dr Zbigniew Merecki
fortepian
Ukończył Społeczne Ognisko Muzyczne w Kutnie – Filię w Krośniewicach, a następnie Państwową Szkołę Muzyczną I i II st. w Kutnie w klasie fortepianu mgr Mariana Witońskiego.Absolwent Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w klasie fortepianu prof. Jerzego Godziszewskiego.W latach 1986-2000 pracował w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Był również nauczycielem klasy fortepianu w szkołach muzycznych w Bydgoszczy i we Włocławku.
Przewód kwalifikacyjny I stopnia (doktorat sztuki muzycznej) uzyskał w Akademii Muzycznej we Wrocławiu w 1995 r. W latach 2000-2007 przebywał na Antylach Francuskich pracując jako nauczyciel fortepianu i koncertujący pianista, na początku na Gwadelupie, a następnie na Martynice. Od 2007 r. pracuje w Szkole Muzycznej I st. w Gostyninie jako nauczyciel klasy fortepianu.
Prowadzi aktywną działalność artystyczną.
mgr Małgorzata Zajączkowska-Warsza
fortepian
Edukację muzyczną rozpoczęła w Lublinie w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Karola Lipińskiego. Kolejnym etapem kształcenia były studia pianistyczne w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, w klasie Prof. Anny Wesołowskiej-Firlej (1994 -1999).W toku studiów realizowała swoje zainteresowania muzyką kameralną. Zwieńczeniem tej pasji był uzyskany z wyróżnieniem dyplom w zakresie kameralistyki. W 1997r. – półfinalistka IV Międzynarodowego Konkursu im. Karola Szymanowskiego w Łodzi. W latach 1999-2006 była zatrudniona jako korepetytor solistów w łódzkim Teatrze Wielkim. Od 2004 r. pracuje w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi (Wydział Instrumentalny), a od 2005 r. na Wydziale Wokalno-Aktorskim tejże Uczelni. Prowadzi aktywną działalność muzyczną uczestnicząc w konkursach (m.in. VIII Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Stanisława Moniuszki), kursach (prowadzonych m.in. przez Teresę Żylis-Gara, Jerzego Artysza, Udo Reinemanna) oraz koncertach w Polsce i za granicą.